Owoc kaki - czyli zbawienne właściwości jabłka orientu

Owoc kaki nie jedno ma imię: szaron, persymona, hurma, ten wieloimienny owoc przybył do nas aż z Chin, Japonii , czy Azji bo właśnie tam jest głównie uprawiany. A o co właściwie tyle szumu? Otóż kaki jest źródłem witaminy A, przeciwutleniaczy i przeciwrakowych fitozwiązków.



Owoc kaki to bogactwo witamin A, C i błonnika. Oprócz tego zawiera związki o działaniu przeciwutleniającym – proantocyjanidynę, epikatechinę oraz kwasy – galusowy i p-kumarynowy



Zdrowotne właściwości jabłka orientu

  • Owoce te są produktami niskoenergetycznymi (zawierają około 70 kcal / 100 g.). Prawie nie zawierają tłuszczów, jednak są one bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego.
  • Persymony zawierają wiele związków prozdrowotnych takich jak flawonoidy, polifenole i przeciwutleniacze – jak katechiny, gallokatechiny a także ważny czynnik przeciwnowotworowy – kwas betulinowy.  Katechiny są znane z działania przeciwinfekcyjnego i przeciwzapalnego a także przeciwkrwotocznego
  • Świeże owoce zawierają także wiele przeciwutleniaczy, takich jak beta karoten, likopen, luteina, zeaksantyna i kryptoksantyna. Związki te mają działanie przeciwwolnorodnikowe, zmniejszają tym samym powstający w organizmie stres oksydacyjny, opóźniając procesy starzenia i powstrzymując rozwój wielu schorzeń.
  • Zeaksantyna, ważny karotenoid, wchłaniany jest w strukturę plamki żółtej oka, gdzie działa ochronnie na są strukturę, przeciwdziałając rozwojowi zwyrodnieniu plamki ocznej, występującej w starszym wieku
  • Kaki są także bardzo dobrym źródłem witaminy C – kolejnego silnego przeciwutleniacza. Regularne spożywanie produktów bogatych w tę witaminę pomaga wzmocnić odporność a także działa przeciw substancjom prozapalnym.
  •  Poza wcześniej wymienionymi witaminani owoce persymony zawierają znaczne ilości witamin z grupy B (w tym kwas foliowy oraz witaminę B6), będących kofaktorami wielu przemian enzymatycznych .
  • Świeże owoce persymon zawierają wiele składników mineralnych takich jak potas, magnez, miedź oraz fosfor. Magnez jest kofaktorem eznymu dysmutazy ponadtlenkowej, wykazującej silne działanie przeciwwolnorodnikowe. Także miedź wykazuje działanie przeciwutleniające, ponieważ jest jednym z czynników niezbędnych do pracy enzymów takich jak oksydaza cytochromowa czy dysmutaza ponadtlenkowa. Miedź uczestniczy także w procesie powstawania czerwonych ciałek krwi.

Owoc kaki – jak ratuje zdrowie

Białaczka – wyciąg z persymony silnie hamuje rozwój komórek białaczki i wywołuje ich apoptozę (zaprogramonowaną śmierć komórkową).
Cholesterol- zaobserwowano znaczne zmniejszenie poziomu ogólnego cholesterolu, cholesterolu LDL, trójglicerydów i nadtlenków lipidowych u osób, których dieta została wzbogacona o persymonę w porównaniu z tymi, które nie spożywały owocu kaki.

Wykaz witamin w 100 g

  • Witamina A: 267 µg
  • Witamina E: 0,8 mg
  • Witamina K: 10 µg
  • Niacyna: 0,4 mg
  • Witamina B5: 0,2 mg
  • Witamina B6: 0,1 mg
  • Biotyna: 0,3 µg
  • Witamina B9: 7,5 µg
  • Witamina C: 15 mg

Ponadto związki mineralne (w 100 gramach):

  • Sód: 5 mg
  • Potas: 170 mg
  • Wapń: 8 mg
  • Magnez: 8 mg
  • Fosfor: 25 mg
  • Żelazo: 0,4 mg
  • Cynk: 0,1 mg
  • Miedź: 0,1 mg
  • Mangan: 0,4 mg
  • Jod: 1,8 µg


Jak wybierać i przechowywać kaki?

Wybieraj te które mają najbardziej nasycony kolor, a pod palcami czujesz, że są miękkie, aż za miękkie, wtedy masz pewność, że będą słodkie! Jeżeli jednak nie masz w zamiarze ich skonsumować od razu, wybierz trochę twardsze i przechowuj w lodówce. 


SMACZNEGO! :)


BIBLIOGRAFIA: 
  1. http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/owoc-kaki-czyli-persymona-zabija-komorki-rakowe_38540.html
  2. https://hipokrates2012.wordpress.com/2012/12/11/owoc-kaki-czyli-persymony-pomidor-o-smaku-sliwki-zabija-komorki-rakowe/
  3. http://dietetycy.org.pl/persymona-wlasciwosci/


Share this:

CONVERSATION

11 komentarze:

  1. Nie wiedziałam, że to takie zdrowotne bogactwo! Nigdy nie jadłam, ale muszę spróbować, lubię nowości! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. jadłam chyba dawno temu, ale nie za bardzo mi smakowało.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbian kaki ! Cały czas jemy je z chłopakiem :) a teraz tym bardziej będziemy skoro jak widze ma w sobie tyle dobrego :) świetny blog :)
    Zapraszam do siebie :)
    fashionbychristi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznam się szczerze, że nie wiem jak smakuje, nigdy nie jadłam :-(

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jestem pewna czy kiedykolwiek jadłam, ale spróbuję na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pozdrawiam i miłego wieczoru życzę :)
    Anru,

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam kaaaaki! :D
    buziaki! zapraszam do mnie na dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeden z moich ulubionych produktów. Przekonał mnie do niego tata już kilka lat temu. Ma naprawdę pozytywny wpływ na nasze zdrowie, a do tego jaki smaczny :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię Kaki, choć przyznam że jakiś czas musiałam się z nim oswoić 😆 świetny post, cudowny blog! ♡ obserwuje!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoją opinię! Jest ona dla mnie niezmiernie cenna!